Na początku lipca 2017 rozpoczęły się prace związane z budową dróg rowerowych, które mają połączyć jedną trasą Wrocław z Doliną Baryczy przez powiat trzebnicki, milicki i wołowski.

Projekt jest realizowany i otrzymał dofinansowanie samorządu województwa w ramach partnerstwa sąsiadujących ze sobą samorządów: Prusice (lider projektu), Milicz, Żmigród, Wołów, Oborniki Śląskie, Wisznia Mała i Trzebnica. Partnerstwo na tę ważną inwestycję dla naszego regionu pozyskało ponad 6,5 mln zł z RPO WD na lata 2014-2020. Docelowo kwota dofinansowania wyniesie ponad 9 mln zł, a całkowita wartość zadania ponad 12 mln zł.

Wymienione samorządy, jedynie oprócz gminy Trzebnica, zrzeszone są w Stowarzyszeniu Gmin Turystycznych Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy i od 2017 roku wspólnie realizują stowarzyszeniowy projekt budowy turystycznej marki obszaru jako DOLNOŚLĄSKA KRAINA ROWEROWA.

Wspólne przedsięwzięcie samorządów zakłada wybudowanie tzw. Autostrady Rowerowej o długości ponad 150 km. Wyjeżdżając z Wrocławia nowa droga będzie łączyła się z już istniejącą drogą wzdłuż drogi krajowej nr 5 na wysokości miejscowości Machnice w gminie Trzebnica. W okolicach miejscowości Będkowo zostanie skierowana do Trzebnicy, a następnie przez Nowy Dwór skieruje się na teren gminy Prusice, gdzie będzie przebiegać przez miejscowości Pawłów Trzebnicki i Wszemirów do Prusic. Tu nastąpi rozgałęzienie w kierunku Skokowej - obejmujące Krościnę Wielką, Piotrkowice, Skokową, Brzeźno, Wilkowa Strupina, a także Górowo z odnogą w kierunku Gminy Wołów oraz Kopaszyn i Świerzów idące do Obornik Śląskich. Druga część przebiegnie przez Pietrowice Małe i Ligotkę, w kierunku Żmigrodu, a następnie do Milicza, gdzie połączy się z istniejącą już ścieżką rowerową, liczącą ok. 20 km.

 

Inwestycja w głównej mierze będzie przebiegać wzdłuż trasy dawnej kolei wąskotorowej przez powiat milicki i trzebnicki, a także wzdłuż zlikwidowanej linii kolejowej nr 311 obsługującej ruch na relacji Wołów-Malczyce przez Lubiąż, przebiegających przez powiat wołowski.

 

PIERWSZE 22 KM w I etapie 

Na początku lipca 2017 rozpoczęły się prace budowlane na trasie ścieżek rowerowych w gminie Prusice, Żmigród i Milicz, natomiast jesienią rozpoczną się również na terenie gminy Wołów. Jeszcze w czerwcu 2017 gminy ogłosiły przetargi na I etap budowy, wyłoniły wykonawców i podpisali z nimi umowy. Jeszcze w tym roku powstaną odcinki dróg rowerowych w gminie Prusice, Żmigród i Milicz, na początku 2018 w gminie Wołów. W ramach pierwszego etapu budowy powstanie 22,27 km wybudowanych dróg dla rowerów. W gminie Wołów na trasie Wołów – Mojęcice, w gminie Prusice – od Wszemirowa przez Prusice, Pietrowice Małe i Ligotkę do Dobrosławic (do granicy z gminą Żmigród), a następnie przez Przedkowice - Powidzko – Kanclerzowice – Żmigród do Milicza.

KOLEJNE 28 KM w II etapie 

W ramach drugiego etapu budowy dróg rowerowych gminy Prusice, Wołów i Żmigród chcą wybudować ok. 28,59 km dróg rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W gminie Prusice powstanie 6,7 km na trasie od drogi krajowej nr 5 przez Krościnę Małą do drogi powiatowej nr 1349D – drogą powiatową nr 1349D przez S5 (nowy wiadukt) – do Jagoszyc – przez Jagoszyce – od Jagoszyc do Chodlewka i Borówka – w Borówku przechodzi z drogi powiatowej nr 1349D na drogę wojewódzką nr DW342 – do terenu zabudowanego miejscowości Skokowa. Na terenie gminy Żmigród powstanie droga rowerowa o długości 12,99 km na trasie Przedkowice – Osiek – Żmigród, zaś w gminie Wołów zaplanowano wybudowanie 8,9 km ścieżki na odcinku Mojęcice – Lubiąż na trasie rekreacyjno-turystycznej Wołów-Lubiąż.

Trasy rowerowe mają zapewnić ciągłość ruchu rowerowego, umożliwiając rowerzystom dostęp do dróg publicznych, miejsc charakterystycznych i atrakcji turystycznych regionu przy jednoczesnej ochronie zasobów przyrodniczych i zmniejszeniu presji na obszary cenne przyrodniczo znajdujące się na terenach Gminy Prusice, Żmigród i Wołów. Całkowita wartość budowy II etapu to 9,5 mln zł, z czego przyznane dofinansowanie dla partnerstwa w wysokości 85 % to kwota 8 075 000,01 zł.

 

PLANY POSZERZENIA PARTNERSTWA NA RZECZ BUDOWY SIECI DRÓG 

Sieć dróg rowerowych w Dolnośląskiej Krainie Rowerowej zostanie poszerzone o inwestycje realizowane przez gminy Milicz, Krośnice i Cieszków (również członkowie Stowarzyszenia), w ramach odrębnego projektu. Samorządy optymistycznie patrzą też w kierunku rozszerzenia partnerstwa rowerowego o sąsiednie powiaty, górowskiego, średzkiego, oleśnickiego i wrocławskiego oraz rawickiego z Wielkopolski.

Dorota Leń, gmina Prusice

 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...